Een recente studie suggereert dat het eten van meer noten, vooral walnoten, het risico op overlijden kan verminderen voor mensen met een hoger risico op hartaandoeningen.

Veel soorten noten zijn onderzocht op hun potentiële gezondheidsvoordelen. Van de essentiële vetzuren in walnoten is aangetoond dat ze beschermen tegen hartziekten. Ze bevatten veel onverzadigd vet en eiwit en bevatten geen cholesterol. Zoete amandel wordt aanbevolen als behandeling voor veel aandoeningen. Er is enig onderzoek om het gebruik van zoete hele amandelen als cholesterolverlagende middelen te ondersteunen, hoewel het onduidelijk is welke dosering veilig en effectief kan zijn.

In een recent onderzoek keken onderzoekers in een mediterraan land naar het verband tussen notenconsumptie en overlijden bij mensen met een hoog risico op hartaandoeningen. De studiedeelnemers, 7.216 mannen en vrouwen in de leeftijd van 55 tot 80 jaar, zonder hartziekte, werden willekeurig toegewezen aan een mediterraan dieet aangevuld met noten, een mediterraan dieetaangevuld met olijfolie, of een vetarm controledieet. Hoewel de studiedeelnemers aan het begin van de studie geen hartziekte hadden, liepen ze een hoog risico vanwege de familiegeschiedenis, de aanwezigheid van diabetes of andere risicofactoren. De consumptie van noten werd beoordeeld door diëtisten en gegevens over sterfte werden verzameld via medische dossiers. Voor studiedoeleinden werden 28 gram noten, zoals amandelen, paranoten, cashewnoten, hazelnoten, macadamianoten, pinda’s, pinda’s, pijnboompitten, pistachenoten of pistachenoten en walnoten (walnoten), als één portie beschouwd. ).

Gedurende de 4,8 jaar (gemiddeld) follow-up werden in totaal 323 sterfgevallen geregistreerd: hiervan waren er 81 gerelateerd aan hartaandoeningen en 130 gerelateerd aan kanker. De onderzoekers ontdekten dat deelnemers die meer dan drie porties noten per week aten een 39 procent lager risico hadden op overlijden door welke oorzaak dan ook in vergelijking met degenen die weinig of geen noten aten. Bovendien hadden degenen die drie of meer wekelijkse porties (walnoot)noten aten een 45 procent lager risico op overlijden door welke oorzaak dan ook. Het eten van drie of meer porties noten per week werd ook in verband gebracht met een significante vermindering van de mortaliteit door hartaandoeningen.

De auteurs concludeerden dat een verhoogde consumptie van noten, vooral walnoten (walnoten), het risico op overlijden voor mensen met een hoog risico op hartaandoeningen aanzienlijk zou kunnen verminderen. Aanvullend onderzoek op dit gebied is nodig om deze resultaten te bevestigen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here